Ik presenteerde mijn ideeën voor de communicatie rondom een grote verandering in het MT. Natuurlijk stelde ik ook de klassieke middelenmix voor: een intern merk voor de verandering, een platform, nieuwsbrieven. Maar mensen neem je niet mee door alleen maar te zenden. Dus adviseerde ik om storytelling in te zetten.
‘Kom zeg, ik ga geen verhalen vertellen!’, reageerde een van de directeuren. Ik liet me even uit het veld slaan. Dit had ik vooraf beter in de week moeten leggen. Hoe kon ik het MT nu nog overtuigen dat we medewerkers met storytelling niet alleen in het hoofd, maar ook in het hart konden raken? Gelukkig viel de CEO me bij. ‘Laten we het maar proberen.’
Dus Theo Hendriks, ‘storytelling-goeroe’, gebeld. Kon hij bij de managementmeeting een verhaal houden over storytelling? De dag van de managementmeeting had Theo een andere opdracht en verplaatsen was geen optie. Dus ben ik zelf met het zweet in mijn handen op het podium gaan staan om te vertellen over storytelling. Daarna gingen de managers in groepen uiteen, om verhalen over de verandering te delen. Ik was best nerveus. Ik had mijn nek uitgestoken voor storytelling, het moest zich nu natuurlijk bewijzen.
In mijn groep trapte een van de directeuren af. Goeie vent, maar je zou hem ook wel kunnen omschrijven als een bullebak. Maar wat vertelde hij een prachtig, kwetsbaar verhaal! Ik krijg er nog kippenvel van. De leidinggevenden volgden hem met eigen verhalen. Niks processen, opgeklopte ambities of managementjargon. Maar echte verhalen. Over waarom ze bij dit bedrijf werkten. Waarover zij droomden. Wat zij hoopten voor de toekomst. En over twijfels en verdriet over de zoveelste verandering.
Iedereen kan verhalen vertellen, zegt Theo altijd. Het is waar. En het werkt!
Saskia verandert samen
Theo Hendriks heeft een transitieverhaal geschreven over de verandering. Leidinggevenden hebben op basis van dit verhaal hun eigen verhaal geschreven, waarmee de verandering betekenis kreeg voor hen. Theo en ik hebben daarna alle leidinggevenden getraind. De leidinggevenden hebben vervolgens vertelsessies gehouden met hun medewerkers, waarin de verandering in de hele organisatie betekenis kreeg én er ruimte kwam voor alles wat er gezegd moest worden.