Na een lange, vermoeiende dag haastte ik me naar huis. Het was al een tijd een gekkenhuis op het werk, dus ik was toe aan mijn dansles van die avond. Toen ik de afslag op de A27 richting huis nam, ging mijn telefoon. RTL-nieuws had gebeld, vertelde de marketingdirecteur aan de andere kant van de lijn. Er was iets goed misgegaan in de dienstverlening aan een klant en RTL had daar lucht van gekregen. ‘Lukt het jou om morgenochtend een crisiscommunicatieplan presenteren aan het MT?’, vroeg ze.

Niks plan, dacht ik. We moeten nu meteen alles in elkaar timmeren. Dus dansles afgezegd en rechtsomkeert naar Vianen, naar mijn vaste copywriter. In een (lange) avond hebben we alles in elkaar gezet: statement voor de pers, interne berichten om medewerkers voor te bereiden, FAQ’s voor medewerkers, pers en klanten, social media monitoring. Het MT dacht op afstand mee. Het nieuwe werken, zoals het kan werken.

Het RTL-nieuws item bracht heel wat reacties op social media teweeg. Maar een echte mediacrisis bleef gelukkig uit. Zeker weten doe je het nooit, maar ik denk dat we het niet beter hadden kunnen doen.

Saskia verandert samen
Deze crisiscommunicatieklus was een sterk staaltje co-creatie in de pressure cooker met MT en Irma Schouten (copywriter). Zelden zo fijn samengewerkt!